‘Talent- en organisatiegroei staan niet los van elkaar’

Dr. Michiel Schoemaker, kerndocent Talent en Organisatieontwikkeling

Dr. Michiel Schoemaker

Michiel Schoemaker is vanaf de jongste editie Talent en Organisatieontwikkeling de nieuwe kerndocent van dit programma. Schoemaker studeerde aan de Radboud Universiteit af als Planoloog, maar al snel wende hij zijn steven om zich te richten op het adviesvak met als groeiende specialisatie talentmanagement. In een kort interview stelt hij zich voor.

Tijdens zijn studie trok Schoemaker naar Stockholm, wat voor hem een belangrijke leerervaring werd. Maar tijdens zijn eerste schreden op de arbeidsmarkt besefte hij wat hem echt voldoening gaf: het kunnen samenwerken met geïnspireerde en talentvolle mensen. En die kans kreeg hij volop bij Twynstra Gudde. ‘Daar leerde ik het adviesvak van senior collega’s. Later kreeg ik de kans om er partner te worden en onderzoek te doen naar flexibilisering van organisatie- en talentmanagement.’ Het bleek de opmaat naar een academische loopbaan, want Schoemaker werd bijzonder hoogleraar in Nijmegen waar hij wetenschap en praktijk elkaar liet ontmoeten, wat eigenlijk wel vergelijkbaar is met de opleidingen van AOG School of Management.

Wetenschap en praktijk
Maar wat is Talent- en Organisatieontwikkeling precies voor een leergang? ‘Het is een traject voor leidinggevenden én professionals waarin ze niet alleen docenten, maar ook elkaar ontmoeten om samen vraagstukken te bestuderen die betrekking hebben op het ontwikkelen van mensen en organisaties. Want dat staat niet los van elkaar. In de wetenschap maar ook in de praktijk zijn leren van individuen en ontwikkelen en veranderen van organisaties vaak twee verschillende domeinen. In deze leergang wordt dat samengebracht en brengen inspirerende docenten hun kennis, ervaring en inzichten in om de deelnemers verder te brengen in dit veld.’

Investeren in talent
Volgens Schoemaker beseffen organisaties ook steeds meer dat deze twee elemementen cruciaal zijn voor succes. ‘Toch zien we nog vaak de terugkerende controlereflex, zeker in tijden dat het wat lastiger is. Wij leren deelnemers dat mensen aanspreken op hun talent uiteindelijk het meeste oplevert voor de organisatie. En dat het belangrijk is om daarin te investeren. Niet alleen in geld, maar vooral ook in aandacht, tijd en energie.’

Netwerk
‘Wanneer ik tevreden ben? Als deelnemers hun inzicht en kennis vergroten en daardoor goed kunnen reflecteren op zowel de organisatie als zichzelf. Liefst met een gezond kritische blik waardoor ze niet alles meteen voor waar aannemen. Dan is er écht sprake van academische vorming. Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat deelnemers tevreden zijn en natuurlijk hoop ik dat ze ook in hun organisatie gebruik van de leergang blijven maken.’

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.